کد خبر: ۳۳۷۲۹
|
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

نقش کلیدی زیست فناوری در حوزه ساخت دارو| فعالیت بیش از ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری

امروزه زیست فناوری امکان درمان بسیاری از بیماری‌ها و عوامل تشخیص آن را فراهم کرده است، بنابراین در حال حاضر ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند و در صورت حمایت تعداد این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر تولید دارو با استفاده زیست فناوری توسعه پیدا کرده است تا جاییکه در قرن حاضر، بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری به ابزار قدرتمند در جهت توسعه پایدار تبدیل شده است. این فناوری یکی از ابزار‌های اساسی در ایجاد نوآوری در محصولات در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد به شمار می‌رود.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت که امروزه زیست فناوری امکان درمان بسیاری از بیماری‌ها و عوامل تشخیص آن را فراهم کرده است. این فناوری نوین در حقیقت حاصل فنون نوترکیب سازی DNA، مهندسی ژنتیک، زیست شناسی مولکولی، ایمنی شناسی و داروسازی است.

طبق گفته دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صنعت دارو یکی از صنایع راهبردی و استراتژیک است و به نوعی تامین امنیت ملی هر کشوری به آن گره خورده است و بومی‌سازی آن به عنوان پدافند غیرعامل در کشور‌ها مورد تاکید و توجه قرار دارد.

همچنین بر اساس آمارنامه دارویی حدود ۱.۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از فعالیت‌های زیست‌فناورانه در حوزه دارو به ثبت رسیده است.

یکی از موضوعاتی که در این زمینه حائز اهمیت بوده بحث ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت دارویی است. می‌توان گفت که

تلاش‌ها در زیست‌بوم فناوری و نوآوری به حدی است که هر سال شاهد کاهش ارزبری و افزایش تولیدات بومی در حوزه دارو و درمانی هستیم. محصولاتی که با کمک فناوری‌های زیستی و بومی به تولید رسیده و نیاز‌های داخلی را پاسخ داده‌اند.

هم‌اکنون ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند و در صورت حمایت تعداد این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت. آنچه که در این خصوص مهم است بحث کیفیت و تولید دارو مطابق با استاندارد‌های جهانی است که بایستی شرکت‌های دارویی این دو مولفه را سرلوحه کاری خود قرار دهند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی